söndag 26 maj 2013

Jag skäms inte

Nu trampar jag säkert folk på tårna, men detta är faktiskt min åsikt. Jag kan bli så sjukt trött på alla "skänka-pengar-kampanjer". För det första borde Sverige lägga lite mer pengar på sig självt, och för det andra så tycker jag inte om kampanjer där man uppmuntrar till att exempelvis ge bort en julklapp där den som är mottagaren "ger" 100 kronor till någon slags fond eller hjälporganisation. Bör inte dessa donationer ske ändå? Måste man ta till högtider som jul, Mors dag etc. till att ge folk dåligt samvete för att de ger saker/uppmärksamhet till dem man älskar? Jag har firat min mamma idag och det är hon så värd! Skulle känna mig fruktansvärt elak om jag gav bort en sak med texten "Tack du har stöttat..", detta kan jag göra för min egen skull 364 dagar om året och inte just på Mors dag.

Det jag vill ha sagt är, sluta ge folk dåligt samvete för att de "skämmer bort" dem man älskar. Ja, det finns folk som har det frukansvärt dåligt och som får kämpa varje dag för sin överlevnad. Men vad är meningen med att jag ständigt ska gå och ha dåligt samvete och försöka eftersträva en sämre livskvalité en den jag faktiskt har råd med? Kan jag inte både skänka pengar, fira mina nära och kära vid våra högtider och samtidigt ha en god levnadsstandard?

Själv kan jag personligen ibland känna en "anti-skänk-känsla" just för att kampanjen/reklamen ska ge mig dåligt samvete. Dessutom skulle jag verkligen uppskatta att se vad alla dessa pengar som folk skänker ger för resultat. Summa summarum, sluta ge folk dåligt samvete när deras mening är att visa någon uppskattning som verkligen är värd det!  //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar