lördag 6 maj 2017

Det drar mot jul(i)

Är rätt imponerad över min vita julstjärna som jag köpte i november/december förra året på Willys och som fortfrande är som ny! Övrig rolig fakta är att denna "vinterblomma" kan ses irl på sommaren på exempelvis Grand Canaria, samma med Amaryllis.


För att återkomma till temat jul så gjorde jag nyss en egenkomponerad glass med saffran som blev himmelskt god! Som bas i min glass har jag:
- 2 ägg som vispas med 1/2 dl florsocker (strösocker funkar också)
- 3 dl vispgrädde som vispas till löst konsistens
- blanda dessa massor lätt
- häll massan i en glassmaskin


För att få just saffransglass ska du stötta 1 pkt saffran med lite socker som du häller i de 3 dl grädde som du hettar upp (ej kokar) samtidigt som du smälter 100 gram vit blockchoklad. Låt gräddmassan svalna innan vispning. Äger man ingen glassmaskin kan detta avnjutas som pudding. Hetta upp grädden, smält i det du vill ha (saffran, skumbanan etc) och låt svalna i bägare alternativt bre på tårta/rulltårta. Låt det väl smaka! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar