onsdag 31 maj 2017

Rabarber

För oss som har rabarber i trädgården kan nog de flesta hålla med om att vi får mer skörd än vi skördar. Här är min "lilla" samling.


Rabarer går ypperligt att frysa in så vill verkligen slå ett slag för att skörda och frysa in till senare bruk. Ett tips som jag själv nyss gjorde är rabarbersylt. Till en sats på ca 4 stora burkar behövs:

- 10 stora rabarber (30-40 cm)
- 2 dl vatten
- 5 dl syltsocker
- 1 tsk vaniljpulver

Jag börjar med att skala och hacka rabarbern i mindre bitar. Lägger de i en kastrull (på minst 5 liter) tillsammans med vattnet. Sedan värmer jag de mjuka så de går från grön till gul färg. När de är mjuka tillsätter jag syltsockret och vanilpulvret för att sedan sjuda i minst 15 minuter så att massan går samman och att sockerkristallerna smälter. Häller sedan upp på noga rengjorda burkar som får svalna innan locket sätts på.





Sylten går ypperligt att ha på gröt, i tårta, paj etc. Vill man ha det surare/nyttigare är det bara att tillsätta mindre syltsocker. Smaken är som baken! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar