onsdag 11 maj 2011

Erika-metoden

Jag fick fråga om vilken metod jag använder mig av för att gå ner i vikt. Tänkte att detta kan bäst besvaras med ett linlägg. Personligen tror jag inte på metoder som bygger på en tillfällig förändring, dvs man använder sig av en metod som man sedan bryter när man har nått sin målvikt. Detta resulterar oftast i att den vikt man har gått ner går man sedan upp när man ska "leva som vanligt" igen.


Jag tror inte heller på piller, pulver och olika måltidsersättningar av olika anledningar. Själv försöker jag alltid att äta så rena produkter som möjligt där jag också vet vad sakerna i innehållsförteckningen betyder. Light-produkter är oftast skit enligt min mening så jag brukar välja orginalprodukterna. Detta innebär oftast mer fett och kalorier, MEN oftast en renare produkt som jag tror får mig att må bättre i längden. Även om jag får i mig fler kalorier så är min teori att jag ändå mår bättre och får mer energi som jag sedan kan göra av med vid träning, detta ger också ett bättre träningspass.


Alltså, jag äter helt vanlig kost och planerar dagens kostintag dag för dag, måltid för måltid. Om lunchen var kaloririk så äter jag oftast något kalorisnålt till mellanmål. Sammanlagt äter jag mellan 6-7 gånger per dag (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, mellanmål). Jag äter oftast något vid 19:00-20:00 då jag har en tendens att annars bli hungrig vid 21:00 vilket förstör min sömn.

Min "metod" är alltså helt efter min kropps förutsättningar och egenskaper samt efter hur den aktuella dagen ser ut. Vägen fram till min diet och mina värderingar gällande kost har jag fått genom att testa mig fram. Jag har en gång i tiden druckit proteindrinkar men skippar nu detta då jag anser att jag mår bättre av vanlig kost samt får i mig bättre näring. Genom att lära sig hur sin egen kropp fungerar gällande den "vanliga kosten" är det också lättare att aplicera detta vid olika tillfällen. Om man utesluter livsmedel/näringsgrupper och går på olika piller och pulver känner man sig oftast så begränsad vid exempelvis kalas och resturangbesök.

Kalorier räknar jag knappt men en gång i tiden uppdaterade jag mig om detta och fick en inblick i vad som innehåller mycket kalorier och vad som är kalorifattiga livsmedel. Detta gör att jag idag är omedvetet kompetent. Med detta menas att jag gör bra val av vana för att jag har lärt mig vad som fungerar bra för mig och inte. Jag ska ändå medge att jag ibland äter någon bars till mellanmål, dock intalar jag mig då inte att jag har gjort ett bra och nyttigt val. Till skillnad från en vanlig godisbit får jag inte samma sug efter mer och bars ligger oftast runt 200 kalorier vilket jag brukar eftersträva gällande mina mellanmål.



När det kommer till träning förespråkar jag styrketräning då ökningen av muskelmassa ger en "gratis" förbränning även i vila (enkelt förklarat). Kort sagt gör detta att du ökar din energiomsättning.


I och med att jag äter vanlig kost vet jag också att om jag inte går ner i vikt beror detta på att jag har ätit fel/för mycket alternativt tränat för lite. När jag väl äter något onyttigt som exempelvis glass brukar jag kompensationsträna. Med detta menas att jag tränar ett extra pass för att förbränna det onyttiga. Kompensationsträningen kan ske så väl före som efter intaget av den onyttiga kosten. Ett tips är dock att göra kompensationsträningen samma dag då vi har en tendens att tänka "Gårdagen gäller inte idag". Dock är inte kompensationsträning något att eftersträva då detta kan ge en så kallad tvångsstämpel på träningen = träningen blir mindre kul att utföra.


Jag hoppas att detta var ett någorlunda bra svar, annars får ni gärna fråga mer! I grund och botten skulle jag nog säga att nyckeln till att lyckas med fettreducering är självkännedom, ärlighet mot sig själv om sina egna svagheter och beteende, samt mod till att testa och i vissa fall misslyckas. Lycka till du som vill/ska/håller på att gå ner i vikt. //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar