tisdag 21 december 2010

Jullåten jag inte tål

Förr gillade jag verkligen låten "Do they know it´s christmas?", tills jag verkligen började lyssna på texten. Nu blir jag bara arg när jag hör låten p.g.a. dessa meningar:

* Well tonight thank God it´s them instead of you". För det första gillar jag aldrig saker som menar att jag ska vara tacksam och nästan skämmas för att jag inte exempelvis är fattig, bor i ett land med krig osv. För det andra, är inte julen till för alla? Ja, ni som känner likadant förstår vad jag menar.

* And there won´t be snow in Africa this Christmastime". Behöver jag ens förklara detta? Har det någonsin snöat i Afrika? Är det snö som julen först och främst handlar om? Och det är väl en tur att det inte snöar där, usch vad de skulle frysa..

* The greatest gift they´ll get this year is life". Känns lite väl dramatiskt.

Själva klangen i låten gör att jag blir irriterad på låten. Budskapet som de vill få fram hade kunnat sägas på ett helt annat sätt enligt min mening, nu blir den så anklagande på nått vis. Nej, för mig blir det andra jullåtar! "Ute faller snö.." //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar