lördag 3 april 2010

Fördjupning

Har fått en del kritik angående mitt senaste inlägg och att det ur ett ekonomiskt perspektiv är ett smart drag att höja skatten. Okej det kanske det är, då man skulle få mer pengar till rehabilitering. Men ett par anledningar till min negativa inställning till denna höjda skatt är:

1. Folk som inte bryr sig om vad det de handlar kostar, kommer inte att göra det efter höjda priser heller.

2. Man får mer pengar till rehabilitering, men antalet som hamnar där blir ungefär lika många = problemet kvarstår. Bör man inte ta tag i problemet innan det går så lång att personen i fråga inte kan klara av sitt problem på egen hand?

3. Det FINNS bättre och nyttigare alternativ istället för godis och läsk. Andå blir folk överviktiga?

4. En ännu större Nej-stämpel kan öka frestelsen ännu mera.

5. Behovet av sötsaker sitter i receptorer i hjärnan, inte i antalet kronor i plånboken.

6. Lösningar som drar alla över en kamm fungerar sällan. Hur bra gick det med snusarna?

7. Varför inte börja med att gynna och framhäva de hälsofrämjande faktorerna? Det finns pengar till detta, det borde vi alla veta vid det här laget..

//Erika

2 kommentarer:

  1. Det var inte kritik, jag svarade på ditt inlägg med min syn på varför skatten ens togs upp. Är det kritik om inte inläggen stryks medhårs?

    Du måste ha missuppfattat mig rejält eftersom du tror att mina svar enbart syftade på rehab. Såklart kvarstår problemet om man bara lägger pengarna på rehabilitering och inte prevention!

    Punkt 6. Samma fråga, syfte och ide; Fast tobak. (jag slutade faktiskt för det blev för dyrt XD)

    Punkt 7. Finns det pengar så görs det inte tillräckligt.

    SvaraRadera
  2. Kritik kan både vara positiv och negativt. Om du motargumenterar så är det inte det samma som att stryka medhårs. Om du tycker att du har missuppfattats så är det inte bara av mig så du kanske borde tänka på hur du formulerar dig i fortsättningen.

    Punkt 6. Du är nog en så liten del att det inte gör skillnad, många unga som börjar röka exempelvis..

    Punkt 7. Precis, det finns pengar men de läggs på fel saker, så varför skulle det bli annorlunda denna gång.

    SvaraRadera