tisdag 6 april 2010

Vad säger du egentligen?

Satt och tänkte på mitt förra inlägg då jag skrev om Håkan. Man får ofta höra att han är trög och så vidare, men ärligt hur rolig är han nog inte att umgås med? Jag ser mer upp till människor som kan roa omgivningen än de som bara försöker att imponera. Exempelvis har jag svårt för människor som hela tiden ska försöka använda sig av så svåra ord som möjligt när de talar. Även om man förstår vad ordet betyder så kan ansträngningen i att låta märkvärdig och kunnig göra att det de säger blir fullständigt obegripligt. Finner själv att det är ganska svårt att prata och diskutera med dessa människor då de på något sätt får mig att framstå som trög.

Det samma gäller skrivna texter. Visst ska man inte alltid skriva som man talar men om man skriver en rapport, vad är det då som säger att den som läser rapporten har ett stort ordförråd? Tycker att folk i allmänhet ska sänka ribban lite. Pratar och skriver man med ett relativt enkelt språk blir det ju också lättare att förmedla till omgivningen vad man egentligen menar. I längden blir det ju också lättare att kunna påverka andra människor med dina egna åsikter.

Tummen upp för människor som Håkan och tummen ner för alla politiker-wannabes! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar