onsdag 11 november 2009

Recept på julgodis.

Nu kommer det jag lovade igår! Nämligen mitt julgodis. Vet inte riktigt vad jag ska döpa det till då det är egenuppfunnet. Men jordgubbsdröm kanske? I alla fall, detta behövs:

* torkade jordgubbar, finns i de flesta större matbutiker
* marsipan
* mörk choklad
* ljus choklad
* skål med vatten, att doppa fingrarna i då marsipanen lätt blir kladdig
* plåt med bakplåtspapper



1. Börja med att "klä in" varje jordgubbe i marsipan.



2. Smält den mörka chokladen (går bra att smälta i mikron, det viktiga är att man rör om då och då så att det ej bränns vid). Doppa varje marsipantäckt jordgubbe i chokladen med hjälp av en eller två skedar. Placera sedan på plåten med bakplåtspapper.
3. När detta är klart smälter du den ljusa chokladen för att sedan ringla över lite huller om buller på de chokladtäckta jordgubbarna. Det går utmärkt att använda sig av vanlig blockchoklad.

Färdigt! Jag hade både marsipan och choklad över. Eftersom jag inte ville att det skulle gå till spillo rullade jag marsipankulor som jag doppade i den smälta chokladen. Efter det rullade jag en del i kakao och resten i florsocker. Lycka till!
För övrigt blir det städning för hela slaten idag. Ska trötta ut mig rejält så att jag somnar tidigt ikväll så att jag kan gå upp tidigt i morgon och plugga samt jobba med LIA:n. //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar