lördag 19 december 2009

Julgran

Eftersom att Anders är nere i Mantorp och bygger med min far så fick jag själv leka skogshuggare. Ikväll tog jag in julgranen och det gick ungefär såhär:

1. Tog in granen och la upp den på våran pall samt ett par stolar för att såga ett nytt snitt. Detta gick förundransvärt bra.

2. Hämtar stolt min julgransfot köpt från Ullared som jag aldrig har använt. Även här flyter allting på väldigt bra och granen står rakt och fint.

3. Hämtar den nya julgransmattan och ställer julgranen på den. Oj så fint det blev! Hämtar vattenkannan och då händer det.. Granfoten läcker! Sitter på knä och tittar på samtidigt som jag försöker fundera ut en lösning, men jag hittade ingen lösning utan allt vatten rann ut.

4. Hämtar Anders gamla julgransfot och sätter i julgranen i den. Sen var det bara att börja torka upp.

5. Efter lite svordomar är det nu dags att klä granen. Eftersom att mycket utav pyntet aldrig har används var det bara att knyta fast de fina guldiga trådarna som medföljde. Åtminstonde till de första pynten. Till resterande pynt fick jag knyta de med små guldiga resårband.

6. På med glitter och sedan tända ljusslingan. Åh! Alldeles, alldeles underbart..



Blev ändå nöjd med resultatet trots små tidskrävande procedurer. Gjorde även bröd tidigare och det gick ju som det gick. Brödet skulle gräddas i 60 minuter200 grader för att sedan gräddas i 30 minuter175 grader. Fick ta ut brödet redan efter de 60 första minuterna då ytan började bli bränd. Det står till och med i receptet "Akta så att inte brödet blir bränt", dags att ändra receptet kanske? Jäkla Ernst.. Skulle ha gjort köttbullar men orkar inte nu då klockan har blivit alldeles för mycket. Det får bli en tidig morgon imorn i stället. //Erika

2 kommentarer:

  1. fin julegran ni har....imorgon kommer julegranen hem här hemma då åker andreas å hämta den. kramiz sara

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Det blir så mysigt med gran, nu ligger det även lite klappar under den :) Hoppas din intagning av gran går smärtfriare än min ;)

    kram

    SvaraRadera