onsdag 16 december 2009

Snö = körförbud?

Jag fattar inte vad det är med snö och dåligt väglag som gör att folk kör som arslen? Och då menar jag ännu mer korkad körning än det man annars ser. Jag och Anders var påväg till Media Markt för att handla. Detta var vid den tidpunkten då många hade slutat jobbet så det var ganska mycket trafik. Efter att vi hade kört igenom en rondell kommer en väg med två filer men som ganska snabbt går ihop till en fil. Precis när vägen med två filer upphör kommer en idot och tränger sig in. Eller fel, det var för trångt för att han skulle komma helt in mellan bilarna. Detta resulterade jag i att jag pekade finger, vilket är obligatoriskt vid sånna tillfällen. Kör man som en idot, framför allt när det är halt anser jag att man ska veta att man är en idot!

Lite längre fram kommer en ny rondell. Idioten kör ut i en ganska låg hastighet och ska fortsätta för att svänga vänster. Detta resulterade i att bilen som redan var i rondellen och som skulle rakt fram, fick bromsa och nästan stanna helt. Har folk en dödslängtan?


Ett annat vanligt fenomen är den oerhört dumma regeln om att gående har förtur vid oövervakade övergångsställen. Egentligen är det ingen dum regel men många kan inte hantera den. De tittar inte utan går bara rakt ut. Jag vet inte men själv brukar jag se så att bilen verkligen har sett mig och har stannat eller har börjat bromsa in. Det gör jag ju för att jag inte vill bli påkörd. Men de som bara går sätt ut verkar tycka att deras rättighet är viktigare än om de överlever? Häst och vagn kanske är något som bör återinföras? //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar