lördag 20 oktober 2012

Firandet av mormor

Då var man hemma igen. Börjar med att avslöja vad bilden föreställde som jag la in i det senaste inlägget. Kunde du gissa vad det var?



Det rätta svaret är en igelkott av marsipan som jag gjorde till min moster. Älskar att pyssla och baka. Har aldrig gjort en igelkott förut men blev faktiskt ganska nöjd själv.

När vi anlända till Kvänum i torsdags åkte vi kort därefter och käkade lunch på statshotellet där vi mötte upp mosters man samt kusin Pernilla och hennes fästman. Givetsvis fick mitt kusinbarn Frank följa med som vi var barnvakt åt och som gladerligen pratade med allt och alla. Så otroligt söt och lättsam liten charmör! Efter lunchen åkte vi och tittade på mammas och mosters fölunge. Tyvärr glömde jag kameran hemma men ska se om jag kan få tag på några bilder från mamma.

På fredagen tog vi en tripp till Lidköping där vi fikade på ett 50-tals cafe och shoppade loss.

Köpte bland annat ett par oerhört sköna och värmande tofflor på Hemtex. Går åt när man har så kalla golv som jag har här hemma! Har också införskaffat lite presenter som jag dock inte kan avslöja vad det är innan de har träffat sina nya ägare.

På kvällen begav vi oss till Vara där vi avnjöt en mycket god buffe och tittade på "Djupare rynkor och bekvämare skor" med Beatrice Järås (spelar mamma i Lotta på Bråkmakargatan) och Monica Forsberg (skrev texten till Främling och har bland annat gjort rösterna till Knatte, Fnatte och Tjatte). Även fast att denna uppsättning först och främst vänder sig till de äldre tyckte jag ändå att de var oerhört roliga och underhållande. Även jag kände igen mig i lite här och var. Rekommenderas!


Idag begav vi oss hemåt ganska skapligt men vi hann även med ett besök på Falbygdens Ost. De hade även en liten julmarknad med många fina ting.

Från stoppet i Falköping fick jag med mig en ost och ostkaka som jag ska avnjuta ikväll. Tomten ska få bli kompis med en annan tomte med liknande utseende och krukorna kommer att bli kanonfina till jul.

Fick också med mig saker från Tupperware som jag hade beställt av kusin Pernilla. Måste snart skaffa mig ett helt hus tror jag för att få plats med alla mina saker! Är dock lite imponerad av mig själv då jag kan få in många saker på ganska små ytor och då utan att det ser rörigt ut.

Bilden visar ett tårtfat för frakt och förvaring, en ostkupa, "skrapor" i gummi, vitlökspress, spade i hårdplast med "taggig" kant samt en "kakpress" som man kan ha vid bak av vissa kakor. Den sistnämnda går säkert att använda till flera saker så nu har jag allt fått nått att experimentera med.

Summa summarum, jag har haft ett underbara dagar. Tack alla och ha en fortsatt trevlig helg! //Erika

1 kommentar:

  1. Ska inte skriva vad jag trodde att det först var på den första suddiga bilden :)
    // Emelie

    SvaraRadera