lördag 13 oktober 2012

Pengakoll

Har nu börjat läsa boken och blev väldigt inspirerad! Just därför beslöt jag mig för att kolla igenom hur tiden mellan augusti och septemberlönen såg ut.


Kortet används flitigare än vad jag trodde. Varje lapp representerar en kontohändelse. Detta är allt från betalning av lunch till nöjesköp som exempelvis en film på Media Markt. Efter att ha skrivit alla lappar la jag ihop dem i olika högar med titlar som "Räkningar" osv. Låter kanske tråkigt men det var faktiskt kul. Det är ju ens egen ekonomi så hur kan man egentligen inte bli intresserad?

När jag väl hade sammanställt och renskrivit resultatet på ett papper började jag vända och vrida på resultatet. Jag tittade på vilka kostnader som alltid är bestående varje månad, exempel för mig är lunchkostnaden och en del räkningar. Efter det tittade jag på vad som kan räknas som onödiga utgifter alternativt tas bort helt. I mitt fall är det oerhört billigare att bekämpa latmasken på morgonen och göra eget kaffe hemma att ta med mig än att köpa detta på en mack.

Jag gjorde också egna räkneexempel för att just få något att relatera till samt för att få "aha-upplevelser". Om man tar kaffet som exempel.

- 20 arbetsdagar på en månad.
- En kaffe kostar i genomsnitt 20:-
- 20 dagar X 20:- blir 400:- per månad.
- 400:- X 12 månader blir 4.800:- per år.

Sen blir det ju givetvis en kostnad för mig att köpa hem kaffet som jag brygger hemma men det kommer då inte i närheten av den kostnaden som det blir att köpa kaffe på en mack varje dag. Sen är ju detta bara ett exempel och om man riktigt tänker till så finns det nog fler exempel som detta. Många bäckar små! //Erika

3 kommentarer:

  1. Har också läst boken. Tror till och med att kaffe kostar 22:- idag. Dvs blir ganska mycket mer pengar på ett år. Dessutom är en hemmagjord sallad ett utmärkt lunchalternativ. Billigt, nyttigt och tidssparande.

    SvaraRadera
  2. Har också läst boken. Tror till och med att kaffe kostar 22:- idag. Dvs blir ganska mycket mer pengar på ett år. Dessutom är en hemmagjord sallad ett utmärkt lunchalternativ. Billigt, nyttigt och tidssparande.

    SvaraRadera
  3. Ja då sprar jag ju till och med ännu mer per år! För mig finns det en del utgifter som nästan enbart beror på latmasken så det finns en hel del pengar att spara in bara man vågar granska sig själv.

    SvaraRadera