fredag 12 oktober 2012

Nära kat(t)astrof

Det var så otroligt nära att jag fick bevittna en olycka. Men detta lilla kattskrälle hade bevisligen inte slösat bort alla sina nio liv ännu.

Jag skulle precis svänga vänster in på trottoaren som leder upp på bron som går över järnvägen här i Mantorp. Plötsligt hade jag en katt framför mina fötter. Den hade tydligen befunnit sig i häcken precis intill mig och måste ha tyckt att jag var otroligt läskig då den sprang ut mitt på vägen. Till saken hör att uppifrån bron kom en bil som precis hann bromsa in tillräckligt för att katten skulle hinna över körbanan utan att bli mosad. Närmre döden kan man nog inte komma tror jag.

Hur fort just denna bil körde hann jag inte uppfatta men jag vill passa på att få in en poäng gällande detta. Nästan varje gång som jag går över bron ser bilar som kör mycket fortare än 50 km/h. Just i den riktigt som bron leder in i Mantorp finns en utfart på varje sida av bron, precis där bron tar slut vill jag påstå. Jag förstår inte hur folk vågar köra så fort som de ibland gör då sikten just här är ganska dålig. Om man dessutom själv ska köra ut från en av dessa avfarter underlättar det oerhört om de som kommer uppifrån bron håller hastigheten. Jag skulle hellre se att de släpper lite på gasen och inte förlitar sig på "här brukar det inte komma någon" fenomenet. Nu när det dessutom börjar bli halt ute så är detta extra viktigt.

Ta hand om er och kör försiktigt! Och till alla gående, har du inte reflex syns du oerhört dåligt och vid halt väglag kan du inte förvänta dig att bilisten hinner att stanna oavsett hastigheten. //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar