lördag 17 november 2012

Chockladsnitt

Idag har jag bakat denna underbara kaka! Enkel att göra, väldigt populär samt har en tendens att ta slut väldigt snabbt. Du behöver följande.
  • 200 g smör eller margarin
  • 2 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 smk kakao
  • 1 äggula
  • 2 msk vatten
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver

Jag brukar blanda samman alla ingredienser i en matberedare. Sedan rullas degen ut i längder på en plåt med bakplåtspapper. Hur tjocka längder man gör är lite efter hur stora man vill att kakorna ska bli då man sedan också plattar till dem. Sedan penslar man längderna med äggvitan (som man tidigare har separerat från äggulan) för att sedan strö över lite pärlsocker. Gräddas i ugnen på 200 grader ca 10-12 minuter.

Ett litet tips om man vill ha kakorna lite småsega och inte så hårda är att ha i en extra äggula om man har ganska små ägg. I min ugn har jag kommit fram till att 11 minuter är en lagom tid och jag brukar skära (sneda snitt) ganska så direkt efter det att jag har tagit ut längderna ur ugnen. Låt det väl smaka! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar