söndag 29 augusti 2010

Rätt eller fel av TV4?

Hets mot folkgrupp har blivit väldigt populärt den senaste tiden. Just nu är det ganska mycket prat om huruvuda Sverige demokraternas reklamfilm inför valet ska visas i TV4 eller ej. TV4 har ju själva sagt ifrån. Själv tycker jag att de ändå på ett tydligt sätt får fram det de vill ha sagt med reklamfilmen och det finns flera andra sätt de skulle kunna ha gjort den mycket mer "kränkande" på. Exempelvis om de hade stått och vinkat hej då till en grupp invandrare vid Öresundsbron. Ibland får jag känslan av att själva begrepper hets mot folkgrupp används bara i vissa fall. Men om man ska hårddra det så skulle det ju kunna användas i en massa andra olika sammanhang och i mindre känsliga frågor.

Själv tycker jag nog att när det pratas om denna reklamfilm så går man lite till överdrift och hittar på nya syften med reklamen som inte alls stämmer överens med det egentliga syftet. Vad tycker du? Är det rätt av TV4 att inte sända reklamen? Om du inte har sett den så kan du gå in på www.sdkuriren.se

Alla åsikter är välkomna, så länge du respekterar andras åsikter och inte börjar kasta en massa skit på andra som kanske inte tycker likadant som du. //Erika

2 kommentarer:

  1. Jag ser då inget fel i denna reklma..tycker den är lik de flesta reklamer som snurrar i rutan i dag..så de är väl inget mera kränkande än någon annan reklam de är min åsikt i varje fall..jag tycker i varje fall tv4 ska sända reklamen annars ska de inte sända någon reklam alls..hm tryckfriheten eller går de inte under det
    Kramiz Sara

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker det är lite överdrivet att inte visa den. Finns ju 1000 andra helkassa reklamer som visas på tv där man inte ens fattar vad de vill få fram med reklamen :S

    Kram

    SvaraRadera