tisdag 24 augusti 2010

Recept på lax i ugn a la Erika

Detta behövs:
* laxfilé
* creme fraiche med smak av franska örter
* matlagningsgrädde
* dill (jag använder den fördighackad som kan frysas)

1. Börja med att blanda creme fraichen, matlagningsgrädden och dillen. Matlagningsgrädden är till för att konsistensen inte ska bli så tjock. Mängden dill är efter engen smak.




2. Bred ut lite av "såsen" i botten på en ugnsfast form. Lägg i laxfilén och häll sedan över resten av såsen.




3. Sätt in i ugnen. Jag brukar köra på 200 grader. Tiden vet jag inte riktigt, det varierar nog lite på hur många portioner man gör. Men när såsen har börjat få som en yta och med lite färg är det lagom att ta ut den.



Jag bukar servera detta med kokta grönsaker samt egengjorda potatisklyftor. När jag gör potatisklyftorna brukar jag endast skära rå potatis med skalet kvar, lägga dem i en ugnsfast form, ha i lite olivolja, krydda med mos- och pommeskrydda och sedan blanda runt.
Har även gjort liknande recept förut fast att jag då använde mig av creme fraish, sweat and sour sås och räkor som jag blandade ihop till en sås och gjorde likadant som ovan. Blev också jättegott! Dessa typer av rätten är perfekt de dagar man exempelvis städar. Det tar inte så lång tid att förbereda och sedan lagar det sig själv i ugnen så att säga.
Lycka till och smaklig måltid! //Erika

2 kommentarer: