måndag 23 augusti 2010

Syftet med att ha en blogg?

Bloggen kommer kanske att ändra utseende med jämna mellanrum. Ska göra om den lite tänkte jag men det är lite svårt att veta utformningen när man inte ens vet hur man vill att den ska se ut. Det jag mest stör mig på utseendemässigt i denna blogg är att menyn till höger inte är särskilt snygg. Men jag ska jobba på att ta fram en bättre lösning!

På tal om bloggar i allmänhet så har jag funderat på vad som egentligen är okej att skriva i en blogg, samtidigt vad man bör undvika att skriva? Givet för mig är att olämpliga och provocerande bilder inte ska/bör förekomma. Om fakta nämns bör också dessa vara "bevisade" eller forskade på. Med detta menar jag inte att man inte får spekulera, men det bör då frammkomma att det är ens egna åsikter och spekulationer.

Givetvis borde man inte komma med påhopp. Men vad är ett påhopp egentligen? För mig är att att skriva negativa saker och sedan namnge personen. Man bör också helst inte genusbestämma individen i fråga som man skriver om, fast ibland kan det också vara svårt att undvika. Jag försöker i möjligaste mån att alltid skriva människan eller individen. Men å andra sidan så kan ju personens namn vara relevant för diskussionen. Att namnge en människa i samband med negativ kritik kan jag ändå tycka är mer okej om det är en känd människa. D.v.s. om det jag kritiserar exempelvis har visats på tv, för då kan det ju handla om ett program som jag och flera 100 000 andra människor och sett. Den negativa kritik som man då yttrar blir ju inte direkt något privat eller avslöjande.

Tycker personligen ibland att det kan vara svårta att "veta" vad man får/kan skriva och inte skriva. Håller ändå med den som sa att en blogg är ju ändå personlig och det är ju ändå den som "äger" den som borde få bestämma vad som ska skrivas och inte. Sen får man självklart kritisera det jag har skrivit, men om denna kritik är väldigt kritisk och lite argsint beror nog detta mest på att den som har läst har missuppfattat meningen med det jag har skrivit. Ska försöka bli bättre på att förklara varför jag ibland skriver det kritiska i fråga.

Men nog om detta. Nu ska jag ladda med kaffe och sedan blir det rapportskrivning! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar