onsdag 8 september 2010

Debatt

Vad gör egentligen en människa till en bra politiker? När jag har hört en massa politiker tala så tycker jag att de flesta brister i kunskap om vad en debatt faktiskt handlar om. För mig är en debatt ett tillfälle där man diskuterar sin åsikt, ger förslag och exempel, lyssnar på vad den andre säger och möjligen sedan faktiskt ändrar den åsikt man från början hade. Det dåliga med politik är att man från början går in med en åsikt och sen struntar man i om det parti man debatterar emot kommer med rättelser som säger emot det den åsikt som de blev anklagade för att ha. Vissa debatter är riktigt onödiga för i slutändan har man ändå inte kommit någonstans eftersom att man bara står och maler om samma sak hela tiden. Ungefär så här:

A, "Ni vill alltså göra det här."
B, "Nej det vill vi inte, men vi vill göra det här".
A, "Nej det vill ni inte, ni vill det här".
B , "Åter igen, vi har aldrig sagt det utan vi menar att vi vill det här".
A, "Men ni säger ju så här, så nu vill göra det där".
B, "Nej vi vill inte göra så där, utan vad vi menar är det här".

Och så vidare. Det här är ungefär det som jag hör när jag ser på vissa debatter ibland. I och för sig handlar dessa debatter oftast om samma sak och gällande denna sak väljer man att blunda för sanningen, bara för att politikerna ska få leka räddaren i nöden. Frågan är bara hur mycket hjälp det egentligen ger? //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar