lördag 11 september 2010

Tankar om skönhetsideal

Jag har funderat lite på det här med skönhetsideal och allt som hör därtill. Smink exempelvis. Nu är jag en människa som oftast sminkar mig. Fåfäng? Ja lite kanske, men jag tycker också att det är kul. Ibland kan jag tycka att jag bryr mig lite för mycket men när jag sen tittar på alla produkter som finns och på hur mycket tid vissa andra lägger ner på sin sminkning, är jag ganska ovetande i sminkvärlden. Att nästan varje dag lägga ner en stor tid på att sminka sig och göra det till ett helt projekt tror jag kan slå tillbaka mot en själv. Ju mer smink en människa använder desto mer syns det ju när denna människa inte sminkar sig. Jag tror att detta i slutändan kan leda till en sämra självbild och mer ångest relaterat till ens vanliga utseende, alltså när man inte är sminkad.




En annan grej är det här med att ha en muskulös och vältränad kropp. Jag fullkomligen avskyr när man exempelvis har en väldigt smal kvinna och säger att hon är muskulös. Visserligen kanske hennes muskler syns, men ofta beror det på att hon har så lite fett och däför syns musklerna. Inte för att hon är vältränad. Är man muskulös och vältränad (muskelmässigt) så innebär detta för mig också att man ska kunna ha lite kraft i musklerna. Att enbart träna med superlätta vikter kopplar inte jag samman med en muskulös kropp.




Att exempelvis ha Anna Anka som skönhetsideal för en vältränad och muskulös kropp kan jag inte riktigt hålla med om. Därför tänker jag inte se hennes nya program som ska börja på tv3. I och för sig kan detta även bero på att jag tycker att hon är lite smått dum i huvudet överlag. Men hur som helst så tycker jag att det sänder fel bild att prata om en person som vältränad och muskulös när musklerna endast syns för att fettprocenten är nästintill lika med noll. Dessa utseenden är oftast i mitt tycke mer seniga än muskulösa. Att ha en muskulös kropp innebär för mig att man har en kropp att strida med (om man tänker ur ett stenåldersperspektiv) och jag tror inte att Anka Anka skulle klara av en strid särskilt bra med sina taniga armar. Anna Anka kropp, nej tack! //Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar