onsdag 8 september 2010

Matnyttigt om fibrer

Det pratas ofta om fibrer och om hur bra det är att äta fibrer. Men vad är egentligen fibrer? Det ska jag kort förklara för dig nu. Fibrer kan delas in i två grupper.

1. Lösliga och fermenterbara kostfibrer - dessa kan lätt brytas ner och finns i frukt, grönsaker och rotfrukter. Dessa fibrer verkar positivt för de goda bakterierna som finns i tjocktarmen. Ett för stort intag av denna typ av fibrer kan leda till en för snabb passage genom tarmarna.


2. Olösliga och icke fermenterbara kostfibrer - finns i fullkornsprodukter, flingor och gryn. Denna typ av fibrer är svårare att bryta ner och ett för stort intag kan leda till förstoppning då dessa fibrer har i egenskap att binda vatten.






Det är alltså viktigt med en fiberbalans för att tarmarna ska kunna fungera så optimalt som möjligt. Genom att ta tillvara på kostfibrernas egenskaper kan man vid exempelvis förstoppning äta lösliga och fermenterbara kostfibrer, och vice versa.


Om du inte förstod så är det bara att säga till så kan jag förklara på ett annat sätt. //Erika

2 kommentarer:

  1. Jag har hört din föreläsning om det här förut, men jag måste uppdatera mig ibland för att kunna hålla isär vad som är vad. Har du nåt bra för minnet också? :) Karin

    SvaraRadera
  2. Ja det behöver även jag göra ibland :) Hmm, det är nog värre med det. Möjligen omega-3 då :)

    SvaraRadera