fredag 17 september 2010

Tummen upp för tandläkarbesöket

Nu har jag både hunnit med ett tandläkarbesök och lite träning. Det gick kanon hos tandläkaren! Fick en massa beröm för mina fina tänder och tandkött. Så jag säger bara Erika vs tandläkaren, 23-0 (om man räknar antalet år som jag har levt vill säga). Jag har alltså aldrig behövs laga något hål.

Förresten försökte de "lura" på mig en sån där försäkring som de har börjat sälja nu. Man ska betala 300-400:- om året och sen "ingår allt" om olyckan är framme, säger de ja men jag tror att när det väl kommer till kritan så får man betala ganska mycket ändå. Dessutom har jag ju tandvårdsbidrag eller vad det nu heter då jag får 300:- per år och de år det inte används så sparas det. Nu hade jag 600:- men tog bara 300:- av dem så jag behövde "bara" betala 285:- nu. Ska tillbaka om 1,5-2 år igen för en ny kontroll. Detta innebär att jag kommer att ha fått mer bidrag. Så jag skulle förlora ganska mycket på att betala 300-400:- per år då jag aldrig (pepper peppar) har några hål. Dessutom är jag ganska duktig på att spara undan pengar till så kallade nödsituationer så om jag någon gång skulle behöva betala en saftig tandläkarräkning kommer jag inte bli så lidande ändå.

Måste också säga att tandläkaren jag hade var jättetrevlig. Hon hette Karin så det var väl därför, eller vad säger du mamma? En cool grej var att de numera (observera att det var över två år sedan sist som jag var hos tandläkaren) har digitala bilder som går in direkt till dataskärmen. Så tandläkaren lät även mig se bilderna och förklarade allt. Tummen upp för det!

Nu ska jag som belöning se en film för att jag har tränat och sköter mina tänder så bra. Ska städa lite i eftermiddag sen så med andra ord blir det nog inget jobb på mitt lilla framtida hälsoprojekt. Kan vara bra att vila från sånna saker ibland då det oftast bidrar mer än att bara sitta och nöta.

Ha en trevlig dag! //Erika

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är, och som sagt förstår varför tandläkaren var trevlig.:)

    SvaraRadera
  2. härligt..gött med tandläkar besök,,,på minner mig om att jag kanske måste höra av mig till tandis för att jag har inte varit på kontroll på de senaste 3-4åren hm de kanske är på tiden..men man drar sig alltid för man inte tycker om att gå till tandig..hoppas att de är en bra film du tittar på ....själv så är jag seg..kunde inte sova inatt å när jag täntke att jag är jú ledig en bra bit in på dan i dag så täntek jag att jag kan ju alltid sova..totalt glömt bort stambytet....ja ja så kan de va..ska sova imorgon i stället ;)...

    kramiz sara

    SvaraRadera
  3. Mamma: Ja det måste ju bero på namnet ;)

    Sara: Ja det är ingen jättehitt att gå till tandläkaren. Det som är positivt dock är ju att man får sånt där skyddande grejs på tänderna, flour kanske det heter?

    Tråkigt med stambyte, får hoppas att det är över fortare än man kan ana :)

    Kram på er!

    SvaraRadera